תקן ISO 9001 נחשב לתקן ראשי שעל בסיסו נבנים תקנים רבים אחרים.
מטרת התקן היא להבטיח שמוצרי ושירותי הארגון מתואמים לדרישות האיכות של לקוחותיו. למה הכוונה? דמיינו לעצמכם עולם ללא מערכות לניהול איכות. בעולם שכזה חברות ימכרו מוצרים גרועים (ואולי אף מסוכנים) ולא ישאפו להשתפר. ארגונים יבצעו את אותן הטעויות שוב ושוב. כתוצאה מכך העלויות יעלו. לקוחות לא יהיו מרוצים ולא ימשיכו לפנות או לקנות מהחברות.
תהליך ההסמכה לתקן אינו מסובך, וככל שהארגון מסודר יותר מבחינת תהליכים, תקשורת וחלוקת תפקידים בין העובדים השונים. הנה מספר סיבות ויתרונות להסמכת ארגונכם לתקן ISO 9001:
תהליכי ייצור משופרים
התקן מוביל לשיפור בייצור ובשירות תוך פחות השקעה בייצור חוזר ובעלויות נמוכות יותר. איך? הבסיס לתקן ISO 9001 הוא שיפור תהליכים. התקן לא יגדיר לכם כיצד לבצע את התהליכים אך ינחה אתכם לחשוב בצורה הוליסטית וסיסטמטית על תהליכי העבודה ואיך הם מתקשרים זה לזה לצורך שיפור האינטגרציה בין התהליכים.
תהליכי קבלת החלטות משופרים
היכולת לקבל החלטות הינה הבסיס להצלחת העסק. המבנה של תקן ISO 9001 מעניק להנהלה מידע ותכנון תהליך לקבלת החלטות המתבססות על נתונים ועדויות ולא רק על "תחושת בטן". באופן זה מתאפשר להנהלה לבחון אילו תהליכים עובדים ואילו תהליכים זקוקים לשדרוג.
הגדלת מחזור ורווח
הלקוחות רוצים איכות! לקוחות מרוצים יעדיפו לעבוד עם חברות המספקות איכות ולעתים אף יהיו מוכנים לשלם יותר עבור האיכות.
אמינות
ההסמכה לתקן ISO 9001 מראה ללקוחות שהארגון אמין ומחויב לאיכות.
פשטות בביצוע הזמנות ובאינטראקציות עם לקוחות
לחברות המוסמכות לתקן ISO 9001 תהליכי הזמנות משופרים ופשוטים. התקשור של הזמנת הלקוח הופך חלק יותר, ניתן להימנע מאי-הבנות ואין צורך לחזור ולשאול את אותן השאלות שוב ושוב. שיפורים אלה לא רק מעלים את יעילות התפעול אלא גם מפחיתים חיכוכים עם הלקוחות.
שביעות רצון לקוחות גבוהה יותר
ככל שהתהליכים התפעוליים מתקדמים באופן חלק ויעיל יותר (וכתוצאה מכך משתפרת איכות המוצר או השירות), כך הלקוח מרוצה יותר!
עלויות מופחתות
כמה כסף החברה מוציאה מדי שנה על עבודה חוזרת? תיקונים? מוצרים לקויים? תביעות אחריות? החזרות? מה לגבי עלויות של אובדן הזמנות או לקוחות זועמים? שיפור מערכת ניהול האיכות באמצעות תקן ISO 9001 יפחית בעיות ועלויות אלה. התקן עוזר לשפר תהליכים תפעוליים, תהליכי ייצור ושירות ללקוח ועקב כך להקטין הוצאות מיותרות. בשורה התחתונה – התקן עוזר "לבזבז" פחות כסף ולהרוויח יותר.
אין צורך להמציא את הגלגל!
תקן ISO 9001 נותן לארגון מסגרת למערכת ניהול האיכות. בהיותו "תקן הזהב" לאיכות התקן נבנה, נבחן והוטמע על ידי מומחים בינלאומיים וחברות בינלאומיות רבות.