סקרי קרקע וגז קרקע

קרקעות עלולות להכיל חומרים מזהמים, כגון דלקים, חומרי נפץ, חומרי הדברה ושמנים, שמקורם בפעילויות שונות. חומרים אלה עלולים לגרום לפגיעה בבריאות הציבור במגוון מסלולי חשיפה: שאיפת חומרים נדיפים רעילים או מסרטנים (למשל עקב חדירתם למבנים תת-קרקעיים דרך גזי קרקע), בליעת קרקע מזוהמת על ידי ילדים, מגע עם קרקע מזוהמת ועוד.

כאשר קיימת קרקע החשודה בזיהום, נדרש לאשש או לשלול חשד זה על ידי נטילת דוגמאות מהקרקע או מגז הקרקע על ידי דוגם ממעבדת דיגום מוסמכת, בהתאם לסוגי המזהמים החשודים ולאופי האתר, ובדיקתה במעבדה אנליטית מוסמכת.

נטילת דוגמאות קרקע מתבצע לרוב במהלך ביצוע סקר קרקע, הכולל קדיחת חורים במכונת קידוח ייעודית בנקודות קידוח שנקבעו על ידי יועץ הקרקע במסגרת תוכנית הדיגום שהכין ולאחר אישורה על ידי המשרד להגנת הסביבה. במרבית המקרים, הקידוחים יתבצעו בשיטה המכונה 'דחיקה ישירה', שמשמעותה דחיקה או דחיפה של חוליות קידוח המכילות בתוכן צינור המכונה 'שרוול דיגום' אל תוך הקרקע, באופן שאינו גורם להפרה של הקרקע. שרוול הדיגום המוצא מן הקרקע מציג את חתך הקרקע המלא ומאפשר בחינה של שכבות הקרקע השונות ותיאורן. לבחינה זו חשיבות רבה במקרים בהם נמצא כי הקרקע אכן מזוהמת ויש לתכנן תהליכים לשיקום הזיהום. לאחר הוצאת שרוול הדיגום מהקרקע, הדוגם המוסמך נוטל דוגמאות, מאפיין אותן ומסמן אותן לצרכי זיהוי במעבדה האנליטית.

לעתים נדרש לבצע דיגום קרקע שלא במסגרת סקר קרקע. מצבים שכאלה הינם, למשל, לאחר ביצוע חפירה ופינוי של קרקע הידועה כמזוהמת. בכדי לוודא שכל הקרקע המזוהמת אכן נחפרה החוצה ולא נותרו שאריות ממנה בבור החפירה, מבצע דוגם הקרקע 'דיגום מוודא', במהלכו ניטלות באופן ידני דוגמאות קרקע מדפנות ומתחתית הבור. סוג נוסף של דיגום קרקע ללא קידוחים מכונה 'דיגום ערימות' ומשמש לאיסוף מידע אודות הימצאות חומרים מזהמים בערימות קרקע חפורות.

כאשר החומרים המזהמים החשודים לנוכחות בקרקע הם חומרים אורגניים נדיפים וכאשר קיים חשש כי חומרים אלה יחדרו אל תוך מבנים ויסכנו את השוהים שם, נהוג לבצע סקר גז קרקע, במהלכו נקדחות "בארות" – קדחים אליהם מוחדרת צנרת ייעודית וחומרים כגון חול קוורץ ובנטונייט, המשמשים כסננים ומאפשרים מעבר אוויר וגזים לכיוון הצנרת. לאחר התקנת הבאר, גז הקרקע נדגם על ידי דוגם ממעבדת דיגום מוסמכת, על ידי חיבור מכל ייעודי (הנקרא קניסטר) לצינור. תוכו של הקניסטר נמצא במצב של תת-לחץ. לאחר החיבור לצינור הדוגם פותח את ברז הכניסה לקניסטר ועקב תת-הלחץ מתבצעת שאיבה של גז הקרקע אל תוך המכל. בתום הדיגום מועברים הקניסטרים לאנליזה במעבדה אנליטית מוסמכת.

ממצאי דיגום הקרקע וגז הקרקע משמשים את היועץ הסביבתי לאישוש או הפרכת החשד לזיהום באתר ועוזרים לקבל החלטות הנוגעות לצורך בביצוע פעולות נוספות באתר, כגון פעולות שיקום.

לקריאה נוספת

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה. לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

מוזמנים ליצור קשר

מעוניינים במידע נוסף? צריכים עזרה במציאת פתרונות עבור הפרויקט שלכם? משרדנו מציע מגוון שירותים מקצועיים בתחומי איכות הסביבה, הקיימות והאיכות. נשמח לבחון את הצרכים שלכם ולספק מידע והמלצות להמשך התהליך.

לפרטים צרו קשר בטופס שלפניכם או צרו קשר עם משרדנו במספר 052-3678355 או במייל office@tardis.co.il